תכנית פיתוח רכבת ישראל
רשת הרכבות הארצית המחברת היום כ-70 תחנות ברחבי המדינה, מסיעה עשרות אלפי אנשים בכל יום ל-4 התחנות הקיימות בתל אביב-יפו:
ההגנה - בסמוך לתחנה המרכזית.
השלום - בסמוך למרכז התעסוקה הארצי ובקרבת הקו האדום.
ארלוזורוב - סבידור הנה התחנה העמוסה בישראל. בעתיד תתחבר לקו האדום והסגול של הרכבת הקלה.
האוניברסיטה - מרכז הירידים עם חיבור לקו הירוק ולאוניברסיטה.
כדי להביא את הנוסעים הרבים למרכז מטרופולין תל אביב, רשת הרכבות הארצית מבוססת כיום על שלוש מסילות העוברות ברצועת האיילון. המסילה הרביעית, שאת עבודות ההכנה אליה התחילו בשנת 2019, עתידה לפעול בשנת 2026 ולהגדיל את מספר הרכבות מ-17 ל-23 רכבות לשעה, לכל כיוון.
בנוסף לכך, מקדמת המדינה, באמצעות חברת נתיבי ישראל, תכנון של שתי מסילות תת-קרקעיות (5 ו-6), העתידות לחבר בין המטרופולינים הגדולים (ירושלים, באר שבע וחיפה) באמצעות רכבות הנוסעות במהירות של 250 קמ"ש. צמד המסילות הללו יגדיל את תדירות הרכבות באיילון ל-34 רכבות בשעה, כלומר רכבת בכל פחות מ-2 דקות.
לצד קידום מסילות הברזל, בקרוב עתידה המדינה לסיים את עבודות חשמול המסילות באיילון. ולבסוף, תחנות הרכבת עצמן - המקומות בהם הנוסעים פוגשים את העיר ואת אמצעי התחבורה המשלימים. בתחנות תל אביב-יפו מקודמות תכניות לשיפור הנגישות וליצירת טרמינלים מטרופולינים נרחבים, בדגש על יצירת מענה נוח ומזמין לנוסעי התחבורה הציבורית, להולכי הרגל ולרוכבי האופניים.
אז מה הסטטוס?
בימים אלה מתקיימות עבודות בפארק אריאל שרון כדי לאפשר צמצום של תעלת האיילון, לצורך הוספת מסילה. בנוסף, הסתיימו עבודות החשמול באיילון עד לסבידור, וכעת ממשיכות צפונה לכיוון הרצליה.